>
Home
>
Boeken
Bewegen, Samenl.
Lich. Opv. VMBO
Conditieleer 1
Conditieleer 2
Groene Spelen
Agressie en Geweld
Zelfverdedigingsspelen
Bestellen
>
Overige
Docenten
Leerlingen
Volwassenen
Training algemeen
Conditie
Sportoriëntatie
Voeding
J. Tinbergen College
>
Links
KVLO
BVLO
Jan Luitingfonds
School en sport
SLO
APS
NOC-NSF
digischool/lo
Sports Media
Computervaardigh.
overige links
>
Over deze site
>
Meer over ons
>
Contact Info.
|
Lichamelijke Opvoeding VMBO
de ideale start voor het VMBO onder redactie van Hans Staps.
Bestel direct een kennismakingsexemplaar plus
de unieke docentenhandleiding!
De brede inzetbaarheid van dit werkboek
Verschillende kerndoelen van het VMBO hebben bij de uitwerking van dit boek een belangrijke rol
gespeeld. Wie het fraai geïllustreerde boek in vogelvlucht doorneemt, zal al snel ervaren dat sportoriëntatie de rode
draad is (kerndoel bij het gedeelte "leervaardigheden").
Maar er zijn meer kerndoelen die een belangrijke rol spelen,
zoals:
- de eigen mogelijkheden en interesses verwoorden op
het terrein van sport en bewegen, kerndoel bij:
- oriëntatie op leren en werken. Dit gedeelte volgt op een uitdagende les waarin de leerlingen zelf varianten
bij een spel (basketbal) mogen bedenken;
- leren reflecteren op het leer- en werkproces (kerndoel
bij basisvaardigheden).
Indeling boek
Tussendoortjes
Uit bovenstaand overzicht blijkt dat er 2 "tussendoortjes" (intermezzo's) zijn opgenomen. Het staat de
docent vrij om deze al of niet te behandelen.
De "VMBO-klapper" van het Jan Tinbergen College
Er bestaat een volledig uitgewerkt plan voor het VMBO. We hebben het dan over de zogenaamde
"VMBO-klapper van het Jan Tinbergen College" (Marjolein den Arend, Geert van Beek, Pascalle van
Benthem, Fons Pieper, Hans Staps).
Grote delen zijn geschikt voor zelfstudie
Bij de uitwerking van het materiaal ziet u aan het einde
van ieder hoofdstuk een zogenaamd
voortgangscontrolepunt staan. Dat punt tekent de docent
af en daardoor kan men bijhouden hoever de leerling is.
Dat is belangrijk indien bepaalde gedeelten door de
leerling zelfstandig moeten worden doorgewerkt
(=zelfstudie). Natuurlijk zijn er ook onderdelen die
klassikaal gedaan moeten worden. Dat geldt met name
voor die gedeelten waar men in groepsverband aan het
werk gaat, of waar een deskundige begeleiding
onontbeerlijk is. Zo is er o.a. een zeer uitdagende les waarin de leerlingen zelf varianten
bij een spel (basketbal) mogen bedenken!
terug naar begin
Over doelen gesproken
Een belangrijk doel in dit leerlingenboek vormt sportoriëntatie.
Internet vormt een belangrijk gegeven
Conform de nieuwe eisen
m.b.t. het onderwijs in het
algemeen, is meer ruimte
voor Internet ingeruimd. Niet
om met Internet kennis te
maken, maar wel om
Internet te gebruiken als
grote encyclopedie,
bijvoorbeeld om meer
informatie over verschillende
sporten te verzamelen.
Taal en aantrekkelijkheid van de uitgave
De taal is met opzet zeer
eenvoudig gehouden.
Bijzinnen zijn zoveel
mogelijk vermeden en het
gebruik van moeilijke woorden is uiteraard taboe. We hebben de ervaring dat leerlingen moeilijk zelf
kunnen formuleren. Daar is tevens rekening mee gehouden bij het formuleren van opdrachten waar
de leerlingen hun mening over een bepaald onderwerp moeten geven. Vaak is de vorm van een
invuloefening gekozen.
Er is met opzet een groter lettertype gebruikt om daarmee de leesbaarheid te vergroten. Door veel
illustraties op te nemen wordt het effect van "lappen tekst" voorkomen. Veel leerlingen vinden het nu
eenmaal plezierig om te werken met materiaal dat kennelijk weinig tekst bevat. We menen dat de
totale opzet in ieder geval geleid heeft tot een aantrekkelijk leerlingenboek.
terug naar begin
Docentenhandleiding
Er is in ieder geval een bijzondere docentenhandleiding voor dit leerlingenboek beschikbaar en wel
in de vorm van een CD-ROM. Per les worden suggesties gegeven voor bepaalde werkvormen. In de
docentenhandleiding treft men ook de uitwerking van de opgaven aan. Bepaalde gedeelten worden
aan de hand van videofragmenten geïllustreerd. Video is nu eenmaal een schitterend medium als het
gaat om het vak lichamelijke opvoeding. Bovendien biedt deze CD-ROM een Word-document van
het leerlingenschrift. Dat kunt u printen en kopiëren. Een werkelijk nieuwe benadering voor een
docentenhandleiding!
Daarnaast refereren we hier natuurlijk weer aan de bekende klapper van het Jan Tinbergen College.
We kennen geen docentenhandleiding die zo gedetailleerd is uitgevoerd. Maar - zoals we in het
begin al stelden - we realiseren ons dat scholen ook met eigen invullingen voor het VMBO, eventueel
als variantie op de door ons aangereikte thema's willen komen.
terug naar begin
Inhoud
Voorwoord voor de docent
Alvorens te beginnen 10
- 1 Inleiding 10
- 2 Aanleg 10
- 3 Leuk vinden 10
- 4 Hoe gebruik je het boek? 11
- 5 Bewaar je dit boek? 11
Les 1: Luisteren naar je lichaam... de hartfrequentie 13
- 1.1 Inleiding 13
- 1.2 Luisteren naar je lichaam 13
- 1.3 Meten van de hartslag 14
- 1.4 Enkele begrippen rond de hartslag 15
- 1.5 De opdracht (de leerlingen moeten 6 minuten rennen. De hartslag wordt gemeten, ook in een periode na aankomst.
De leerlingen vinden dat experiment erg uitdagend en interessant. Een goede start! 16
terug naar begin
Les 2: Weeg je niet te veel en beweeg je wel genoeg? 21
- 2.1 Waar gaat deze les over? 21
- 2.2 Over- of ondergewicht 21
- 2.3 Wat geldt voor jongeren? 22
- 2.4 Meten van lengte en gewicht, eenvoudig? 23
- 2.5 Meetvoorschriften 23
- 2.6 Voer de metingen uit 24
- 2.7 Gevaar.... niet lichamelijk actief? 26
- 2.8 Hoe actief ben jij? (leerlingen moeten volgens een eenvoudige procedure nagaan hoe lichamelijk actief ze zijn.
Dit vormt dan de opstap voor les 3 waarbij ze zich eens in een spel (bewegingsactiviteit!) gaan verdiepen 27
terug naar begin
Les 3: Spelen met sporten 30
- 3.1 Inleiding 30
- 3.2 Basketbal 30
- 3.3 Waar moet je rekening mee houden? 31
- 3.4 Zelf uitzoeken 32
- 3.5 Meer over tactiek 38
- 3.6 Nu wordt het pas leuk (leerlingen moeten nu zelf varianten bedenken en uitvoeren. Een geweldig leuke les!) 41
- 3.7 Hoe voer je het uit? (bij het uitvoeren moet ze ook de resultaten van andere teams observeren en er een
oordeel over geven. Leerlingen vinden dit een heerlijke les!) 42
terug naar begin
Tussendoortje 1 Waar heeft een trainer/coach allemaal mee te maken? 45
- 1 Inleiding 45
- 2 De trainer/coach 46
- 3 Trainen 46
- 4 Coachen 48
- 5 Vind je het leuk om trainer/coach te zijn? 49
terug naar begin
Les 4: Waar heb je aanleg voor? (De leerlingen maken nu gebruik van een circuit.
We geven in de docentenhandleiding een voorstel voor zo'n circuit, maar je mag er natuurlijk ook zelf
een bedenken!) 51
- 4.1 Inleiding 51
- 4.2 Conditie in vogelvlucht 51
- 4.3 De afzonderlijke onderdelen 52
- 4.3.1 Vetpercentage 52
- 4.3.2 Kracht 53
- 4.3.3 Krachtuithoudingsvermogen 53
- 4.3.4 Coördinatie 54
- 4.3.5 Snelheid 55
- 4.3.6 Behendigheid 55
- 4.3.7 Lenigheid 56
- 4.3.8 Algemeen uithoudingsvermogen 57
- 4.4 Het circuit 57
- 4.5 De opdrachten (ze gaan in deze les niet meten, maar ze moeten wel schattingen maken. Die schattingen
worden straks (les 7 en 8) vergeleken met de uitkomsten) 58
terug naar begin
Les 5: Van schatten naar meten: algemeen uithoudingsvermogen (Een standaard les, koppeling
aan "hoe zit het nu met mij?" vinden de leerlingen zeer interessant) 62
- 5.1 Korte herhaling 62
- 5.2 Voor lichamelijke activiteit is energie nodig 62
- 5.3 Voor langdurige acties is zuurstof nodig 63
- 5.4 Meten van algemeen uithoudingsvermogen 64
- 5.5 Omgaan met tabellen 65
- 5.6 De opdracht 66
terug naar begin
Les 6: Sportoriëntatie, wat vind je leuk? (een speciale les waar als "hoofdproduct" het
sportprofiel van de leerling uitrolt!) 68
- 6.1 Inleiding 68
- 6.2 De vragen 69
- 6.3 Alles invullen 72
- 6.4 De lege vakjes 72
- 6.5 De lijst 72
- 6.6 Slotconclusies 81
terug naar begin
Tussendoortje 2: Beroepen die veel met sport/spel of bewegen te maken hebben 85
- 1 Inleiding 85
- 2 Een overzicht (er wordt vooral op de moderne CIOS-opleidingen ingegaan, gecombineerd met de nieuwe eisen
rond VMBO) 86
- 3 Vraaggesprekken 87
terug naar begin
Les 7: Nogmaals, waar heb je aanleg voor? (Nu gaan de leerlingen meten, en de resultaten
worden vergeleken
met wat ze in les 4 geschat hebben. Bovendien worden de gegevens in relatie tot verschillende sporten gebracht. En uiteraard
kijken we in het bijzonder naar die sporten/bewegingsactiviteiten die een leerling kiest. Een ideale manier om te
leren reflecteren over de mogelijkheden van het lichaam!) 89
- 7.1 Inleiding 89
- 7.2 Het doel van die metingen 89
- 7.3 Uithoudingsvermogen 90
- 7.3.1 Nog een methode om je uithoudingsvermogen te meten 90
- 7.3.2 Sporten waarbij het algemene uithoudingsvermogen van belang is 91
- 7.4 Kracht 93
- 7.4.1 Kracht meten 93
- 7.4.2 Sporten waarbij kracht van belang is 94
- 7.5 Krachtuithoudingsvermogen 95
- 7.5.1 Krachtuithoudingsvermogen meten 95
- 7.5.2 Sporten waarbij krachtuithoudingsvermogen van belang is 96
- 7.6 Snelheid 97
- 7.6.1 Snelheid meten 97
- 7.6.2 Sporten waarbij snelheid van belang is 97
- 7.7 Lenigheid 98
- 7.7.1 Lenigheid meten 98
- 7.7.2 Sporten waarbij lenigheid van belang is 99
- 7.8 De opdracht 100
terug naar begin
Les 8: Sportoriëntatie: de grote finale (nu komen alle gegeven "tesamen" n.l.
de gevens van les 4, 6 en 7 en alles rond uit over een reflectie
over hun keuzes bij sportoriëntatie....De leerlingen moeten dan met name nagaan wat
een en ander betekent voor de sporten waar ze hun voorkeur voor hebben uitgesproken.
Niet voor niets "de grote finale"!) 103
- 8.1 Inleiding 103
- 8.2 Sport en wat daarvoor nodig is 103
- 8.3 Tabel 104
terug naar begin
Overige
Het boek staat onder eindredactie van Hans Staps.
Er is een redactieraad bestaande uit: Fons Pieper alsmede Marjolein den Arend, Geert van Beek, Pascalle van
Benthem.
Daarnaast zijn er 2 adviseurs: Kasper Boon en Rinus Pecht.
Zowel leerlingenboek als docentenhandleiding verschijnen binnenkort. U kunt nu al bestellen!
Voor de docent
terug naar begin
|
|