>
Home
>
Boeken
Bewegen, Samenl.
Lich. Opv. VMBO
Conditieleer 1
Conditieleer 2
Groene Spelen
Agressie en Geweld
Zelfverdedigingsspelen
Bestellen
>
Overige
Docenten
Leerlingen
Volwassenen
Training algemeen
Conditie
Sportoriëntatie
Voeding
J. Tinbergen College
>
Links
KVLO
BVLO
Jan Luitingfonds
School en sport
SLO
APS
NOC-NSF
digischool/lo
Sports Media
Computervaardigh.
overige links
>
Over deze site
>
Meer over ons
>
Contact Info.
|
Conditieleer 2
Auteurs: K. Boon, R. Pecht, G. Rijper, W. Stegeman
Waarde van de reeks
Inhoud
Toepassingen
Het tweede deel van de serie
Conditieleer 2 is min of meer het logische vervolg op deel 1. We merken daar wel bij op
dat er ook veel scholen zijn die alleen deel 1 gebruiken. In deel 2 gaat het in feite om de
kern van conditieleer. Leerlingen gaan dieper in op de vraag wat nu wel conditie is en tevens hoe ze
kunnen bepalen hoe het met hun conditie staat. Daarna kunnen ze overgaan op een trainingsschema om
hun conditie eventueel te verbeteren.
Meer in detail
De leerlingen wordt dus allereerst kennis en ervaring bijgebracht
om een indruk van hun conditie te krijgen. Allereerst wordt naar lengte en gewicht
gekeken en vervolgens gaat het om het uithoudingsvermogen. In Conditieleer 2 wordt
ook aandacht besteed aan kracht, lenigheid en snelheid. Deze laatste factoren worden vooral
behandeld in relatie tot een sport of een bewegingsactiviteit waar de leerling zich op zou
kunnen toeleggen (sportoriëntatie).
In de laatste lessen gaat het om het verbeteren van de conditie (een eerste kennismaking, de elementaire
begrippen rond training en een zeer eenvoudig trainingsprogramma). Het trainingsprogramma kan naar eigen inzicht worden
aangepast.
Ook in dit boek zijn intermezzo's opgenomen. De intermezzo's hebben
betrekking op:
Waarde van de reeks
terug naar begin
Lichamelijke opvoeding is een boeiend vak met allerlei invalshoeken. Natuurlijk gaat het om
het leren van allerlei bewegingsvormen, natuurlijk gaat het om sportoriëntatie... Maar het
gaat ook om een gezondheidsbesef waar meer over te vertellen valt. De reeks conditieleer brengt
met name dat besef bij! Het is een boeiende kennismaking die het vak een extra dimensie geeft.
Een belangrijk deel van de reeks heeft betrekking op vragen als "Hoe voel je je?", "Hoe staat
het met je conditie?" en "Wat kun je eventueel doen om je conditie te verbeteren?".
De vraag hoe het gesteld is met de conditie brengt met zich mee dat leerlingen naast kennis
ook over een zekere praktische vaardigheid moeten beschikken. Die vaardigheid is gericht
op het zelf kunnen inschatten hoe het met je conditie gesteld is. Conditie wordt vervolgens
gekoppeld aan sportoriëntatie en het opstellen van een eenvoudig trainingsprogramma.
Inhoud
terug naar begin
Het boek bestaat uit 8 lessen en 2 intermezzo's. Het boek is met veel foto's en tekeningen
geïllustreerd.
Inhoudsopgave
- Les 1: Conditieleer... hoe sta je er eigenlijk voor?
Met onderwerpen als: testen, wat is altijd van belang, verschillen tussen personen
onderling en verschillen die bij één persoon kunnen optreden.
- Les 2: Over energiesystemen en verschillende sporten
Met onderwerpen als: verschillende energiesystemen, welke systemen worden
bij welke sporten gebruikt?
- Intermezzo: Ergonomie
- Les 3: Testen van het uithoudingsvermogen
Onder andere; Cooper- en shuttle-run-test.
- Les 4: Testen van kracht, lenigheid, snelheid en coördinatie en nog meer over sport
Onderwerpen: kracht, explosieve kracht, krachtuithoudingsvermogen, lenigheid, snelheid,
coördinatie, relatie van deze factoren met verschillende sporten.
- Les 5: Grote opdracht
Hierbij moet een aantal grootheden i.v.m. de conditie worden gemeten. Op grond van de
resultaten moet de leerling conclusies kunnen trekken.
- Les 6: Training: basisbegrippen
Opzet van een trainingsprogramma, duurtraining en intervaltraining (als begrippen), enkele
trainingsbegrippen, waarom helpt training?
- Intermezzo: Lopen en wat daarmee samenhangt. Meer over lopen (kleren, loopschoenen, loopschema's, enz.)
- Les 7: Drie trainingsschema's
In dit gedeelte worden 3 trainingscshema's behandeld. Het gaat om bijzonder eenvoudige
schema's die ook goed te begrijpen zijn en niet overkomen als een "kookrecept"
- Les 8: Hoe ga je verder?
Meer over sportoriëntatie, aanpassen van een trainingsschema voor persoonlijk gebruik.
Grote opdracht
Leerlingen zijn bezig met de 10 x 5 meter-loop. Dit is een van de onderdelen van de "grote opdracht" van les 5.
Nu is het de bedoeling dat ze aan de hand van verschillende onderdelen hun conditie in kaart brengen.
Toepassingen
terug naar begin
De reeks is uitstekend toepasbaar bij
- De eerste jaren vervolgonderwijs na het basisonderwijs
Ieder lesje wordt met een aantal vragen afgesloten die de leerlingen thuis kunnen
maken. Het boek vormt een uitstekende voorbereiding voor Bewegen, gezondheid en samenleving. Via dit boek
kunnen leerlingen zich beter oriënteren over het eventueel opnemen van LO als examenvak!
- Sportverenigingen die dieper op het begrip conditie willen ingaan
Er is een uitgebreide handleiding beschikbaar. Hierin zijn volledige lessen met
oefeningen uitgewerkt.
terug naar begin
|
Albert Sickler bv
over conditie...
de achtergrond van bepaalde oefeningen
|
|
|