>
Home
>
Boeken
Bewegen, Samenl.
Lich. Opv. VMBO
Conditieleer 1
Conditieleer 2
Groene Spelen
Agressie en Geweld
Zelfverdedigingsspelen
Bestellen
>
Overige
Docenten
Leerlingen
Volwassenen
Training algemeen
Conditie
Sportoriëntatie
Voeding
J. Tinbergen College
>
Links
KVLO
BVLO
Jan Luitingfonds
School en sport
SLO
APS
NOC-NSF
digischool/lo
Sports Media
Computervaardigh.
overige links
>
Over deze site
>
Meer over ons
>
Contact Info.
|
All round zelfverdedigingsspelen voor het voortgezet onderwijs
Auteur: Cees Slaats
Waarom op school?
Inhoud
Mogelijkheden om het programma te brengen
Waar gaat het om?
Het in dit boek uitgewerkte all round zelfverdedigingsprogramma helpt docenten
die geen keuze willen maken tussen stoeispelen of trefspelen.
Deze docenten kunnen de leerlingen nu een programma aanbieden waarin de meeste
facetten van verschillende vechtsporten voorkomen.
De bekende auteur Cees Slaats geeft de docent een unieke rol. De docent
stelt zich namelijk niet op als diegene die weet hoe het moet. Nee in dit programma
is de docent de tutor die
bereid is met de leerlingen mee te denken en kritisch te kijken naar door hen zelf
gevonden oplossingen!
U zult merken hoe motiverend die lessen zijn.
Bovendien, veel van de hier behandelde vormen kunnen zonder problemen coëducatief beoefend
worden. Het is natuurlijk heel waardevol als jongens en meisjes samen stoei- en terfspelspelen
beleven.
Voor de leerlingen is er een speciaal werkschrift uitgebracht.
Waarom op school?
terug naar begin
Dit programma biedt veel mogelijkheden. Het gaat bij deze zelfverdedigingsspelen
niet in de eerste plaats om het verkijgen van een goede techniek. De doelstellingen hebben
meer te maken met respectvol met de ander om te kunnen gaan. De leerlingen wordt voorgehouden,
dat iedere vorm van zelfverdediging ooit eens door een of meer mensen is bedacht en dat het dus
heel goed mogelijk is om eigen vormen te bedenken. Het programma biedt ook uitstekende
mogelijkheden om meer inzicht in bepaalde bewegingsvormen te krijgen.
Ook het zelfstandig bezig zijn met coachen, scheidsrechter zijn en organiseren, kunnen prima met dit
programma worden gerealiseerd. Dit laatste is in het programma lichamelijke
opvoeding een belangrijk gegeven!
Inhoud
terug naar begin
Het boek is uit 9 delen opgebouwd. De verschillende vormen worden aan de hand van foto's
geïllustreerd.
- Inleiding
Waarom op school? Hoe kan het programma worden gebruikt? Schema en globale lijnen.
- I Doelstellingen
Hoe ga je met elkaar om? Wat is zelfverdedigingsvaardigheid?
- II Basisvaardigheden
Onder andere: omgangsvormen, groeten, aanvals- en verdedigingsprincipes,
basis zelfverdedigingshouding, rotshouding, buikademhaling, explosieve actie, overwinnen
van de rots, waterhouding, luchthouding, ontspannen, combinaties, krachten uitlokken en
gebruiken.
- III Alternatieve trefspelen
Onder andere: veiligheid, algemene werkwijze.
- IV Staande stoeispelen
Met het slangetje, het losrukken, tillen.
- V Grondstoeien
Onder andere: afspraken, iemand onder controle houden, houdgreep, bevrijdingen,
grondstoeiwedstrijd, volledige stoeiwedstrijd.
- VI Het all round zelfverdigingseindspel
- VII Trefspelen met materialen
Buisjes, gevecht met stokken, de aanval nader bekeken.
- VIII Valtechniek
Met: waarom apart, de term, een meer directe methode, soorten valtechniek,
controle houden, gebruik van matten, opbouw, de val achterover zonder
doorrollen, de val achterover met doorrollen, de zijwaartse val
zonder en met doorrollen, de voorwaartse val
- IX Evaluatie
Mogelijkheden om het programma te brengen
terug naar begin
Er zijn verschillende mogelijkheden om het programma te brengen.
- A. Men kan het totale in programma in ca. 15 lessen uitvoeren.
- B. Als A maar nu wordt uitgebreid op die items teruggekomen die de leerlingen
erg aanspreken.
- C. Tijdens het volgen van het programma gaat men meteen dieper
en uitgebreider in op interessante onderwerpen.
- D. De leerlingen verwerven zich de basisprincipes en gaan daarna
uitgebreid door met bijvoorbeeld stoeispelen. En als dat is afgerond
gaan ze verder - uitgaande van de bekende basisprincipes - met
tefrspelen bijvoorbeeld boksen.
- E. In het geval dat men in de basisvorming reeds stoeispelen of
een van de trefspelen heeft gedaan, kan men er in principe voor
kiezen verder te gaan met de vier vorige mogelijkheden.
Komt men nu zaken tegen die al bekend zijn, dan kan men er nu veel
dieper op ingaan.
terug naar begin
|
Albert Sickler bv
allerlei omgangsvormen
stoeispelen...
|
|
|