>
Home
>
Boeken
Bewegen, Samenl.
Lich. Opv. VMBO
Conditieleer 1
Conditieleer 2
Groene Spelen
Agressie en Geweld
Zelfverdedigingsspelen
Bestellen
>
Overige
Docenten
Leerlingen
Volwassenen
Training algemeen
Conditie
Sportoriëntatie
Voeding
J. Tinbergen College
>
Links
KVLO
BVLO
Jan Luitingfonds
School en sport
SLO
APS
NOC-NSF
digischool/lo
Sports Media
Computervaardigh.
overige links
>
Over deze site
>
Meer over ons
>
Contact Info.
|
Agressie en geweld
Een ideaal boek voor vakoverschreidend onderwijs o.a. vanuit LO
Auteur: K. Boon
Vakoverschreidend o.a. vanuit lichamelijke opvoeding
Inhoud
Toepassingen
Een belangrijk boek
Agressie en het mogelijk daaruit voortvloeiend geweld vormen tegenwoordig een belangrijk
ondewerp waar ook op school veel aandacht aan wordt besteed. Dit boek kwam tot stand
met hulp van het Ministerie van Jusititie. Tijdens een congres over het
onderwerp is dit boek gebruikt als voorbeeld van een typisch leerlingenboek vanuit het
gezichtspunt om vakoverschreidende projecten te maken.
voor de eerste jaren in het voortgezet onderwijs.
Het is aan de individuele docent of hij/zij alleen, of samen
met andere docenten, een project wil uitwerken. Dit boek kan dan
ideaal als leerlingenboek worden gebruikt. Het doorlezen van het leerlingenboek
kost ca. 4 uur..
Bij de behandeling van elk raakvlak gaat het steeds om de vraag
"Waar gaat het vak over en wat biedt het voor meerwaarde om op
het probleem agressie en geweld in te gaan?
Als we bijvoorbeeld het vak lichamelijke opvoeding nemen, dan bieden de
onderwerpen als:
- fair play
- de zogenaamde ventielfunctie van de sport
- hoe moeten we kijken naar sporten
waarbij lichamelijk geweld is toegestaan (bijvoorbeeld boksen)
zeer goede
mogelijkheden om dieper op agressie en geweld in te gaan.
Het mooiste is natuurlijk,
dat leerlingen vervolgens ook het reeds aanwezige onderwijsmateriaal
kunnen gebruiken. Daar is bij de vormgeving van dit leerlingenboek,
zowel bij de inhoud als bij de gestelde vragen, duidelijk rekening
mee gehouden. Het boek kent veel illustraties en aan het einde van iedere
les zijn er vragen en opdrachten.
Vakoverschreidend o.a. vanuit lichamelijke opvoeding
terug naar begin
Het onderwerp "agressie en geweld" kent veel raakvlakken met andere vakken,
zonder dat dit de leerling duidelijk wordt gemaakt. We denken aan vakken
(basisvorming) als geschiedenis (en staatsinrichting), biologie maar vooral ook
lichamelijke opvoeding.
Dit feit is als uitgangspunt gehanteerd bij de verdere
uitwerking van dit leerlingenboek. Met in het achterhoofd
dat iedere school een zekere vrijheid heeft om bepaalde projecten uit te werken,
moet het beslist mogelijk zijn om aantrekkelijke projecten te definiëren.
Lichamelijke opvoeding
Lichamelijke opvoeding neemt een opvallende positie in. Het vak richt zich voor een
groot gedeelte op de individuele leerling. Specifieke problemen die
bij "agressie en geweld" aan de orde komen, vindt men direct terug
bij het onderwerp "fair play". Het is belangrijk om te bedenken dat
veel onderzoekers van agressie en geweld wijzen op het belang van het
hebben van een uitlaatklep. Sport biedt die mogelijkheid bij uitstek.
Bij sport is agressie zelfs een vereiste instelling "De spelers waren
niet agressief genoeg...". Bij sport is zelfs lichamelijk geweld
toegestaan (mits men zich aan de regels houdt). Denk maar eens
aan een vechtsport als boksen.
De andere vakken
De andere vakken zijn geschiedenis en staatsinrichting en biologie. Bij geschiedenis gaat
het vooral om wat het verleden ons te zeggen heeft. Bij biologie gaat het
om menselijk gedrag. Een combinatie vanuit lichamelijke opvoeding en biologie is om
meer redenen zeer interessant. Staatsinrichting tracht de leerling het gevoel bij te
brengen wat voor soort problemen in een land kunnen optreden en wat daar tegen gedaan
kan worden.
We spreken een voorkeur uit voor de combinatie lichamelijke opvoeding en biologie, maar
andere combinaties zijn ook mogelijk. Praat er eens met uw collega's over. Voor
veel scholen is het belangrijk om extra aandacht aan het onderwerp "agressie en geweld"
te besteden.
Inhoud
terug naar begin
Het boek bestaat uit 7 lessen en is aan de hand van veel foto's en tekeningen
geïllustreerd.
Inhoudsopgave
- Les 1: Agressie en geweld als tegenstrijdig gegeven
Dit gedeelte vormt een eerste kennismaking voor de leerling.
We tonen dat de maatschappij vol agressie zit en dat ieder
mens ook agressieve gevoelens kent. Les 1 geeft in feite een overzicht.
De les sluit af met de leerling te informeren hoe de
volgende lessen zijn gestructureerd.
- Les 2: Agressie en geweld: probleemgebieden
In deze les richten we de aandacht op een aantal bekende
probleemgebieden. Al die gebieden hebben te maken met het
overschrijden van een grens. Op het beeld "overschrijden van een grens"
wordt uitvoerig ingegaan. Als probleemgebieden gaan we in op: verschillende
vormen van geweld, veiligheid op school, veiligheid op straat, agressie
in het verkeer, agressie en geweld bij openbaar vervoer, agressie en geweld
bij het uitgaansleven.
- Les 3: Agressie en geweld: raakvlak geschiedenis
De eerste les waarbij we raakvlakken met bestaande vakken gaan verkennen. Daarbij is
een insteek gekozen waarbij de leerling eerst met de vraag: "Wat is het belang
van het vak?" geconfronteerd wordt. Vanuit die invalshoek is het immers
interessant om te zien wat het vak ons kan leren. Geschiedenis gaat vooral
over grotere groepen (volken, culturen, de bewoners van een land, enz.).
Als het over individuen gaat, betreft het meestal machthebbers of personen
die belangrijk zijn geweest m.b.t. bepaalde veranderingen. Geschiedenis
toont ons: (a) dat er altijd oorlogen zijn geweest en (b) dat mensen
kennelijk in staat zijn om heel agressief en gewelddadig te zijn.
De laatste wereldoorlog wordt daarbij als voorbeeld gebruikt.
- Les 4: Agressie en geweld: raakvlak staatsinrichting
In de basisvorming wordt geschiedenis gekoppeld aan staatsinrichting. Bij
staatsinrichting leren de leerlingen inzien waarom een staat op een bepaalde
wijze is ingericht. Het gaat over het besturen van het land, over de regering,
de rechters, de politie, de burger. Het vak laat vooral zien hoe er voortdurend
een wisselwerking is tussen "wat de maatschappij vindt" en wat de overheid reguleert.
Het vak gaat altijd op een aantal actuele problemen in. Dat geeft houvast voor de
behandeling van het onderwerp "Agressie en Geweld".
- Les 5: Agressie en geweld: raakvlak biologie
Biologie gaat over de levende natuur: over de planten, de dieren en de mensen.
Een belangrijk onderwerp dat bij biologie aan bod komt, is gedrag.
Daarmee biedt biologie de mogelijkheid om meer te kunnen zeggen over
agressief gedrag.
- Les 6: Agressie en geweld: raakvlak lichamelijke opvoeding
De belangrijkste reden dat lichamelijke opvoeding in dit verband behandeld wordt,
is het gegeven dat sport een geweldige uitlaatklep biedt
(zogenaamde ventielfunctie van de sport). We gaan uitgebreid op het begrip
fair play in en we laten zien dat sport een oefenschool voor normbesef biedt.
- Les 7: Agressie en geweld: gedragscodes
Het laatste onderdeel geeft de leerling inzicht hoe men gedragscodes kan opstellen.
Toepassingen
terug naar begin
De reeks is uitstekend toepasbaar bij
- De eerste jaren vervolgonderwijs na het basisonderwijs.
Ieder lesje wordt met een aantal vragen afgesloten die de leerlingen thuis kunnen
maken.
- Algemeen onderwijs over het onderwerp "Agressie en geweld".
terug naar begin
|
Albert Sickler bv
veel illustraties
vakoverschreidend
belang van sport
|
|
|